Partner serwisu
Intermodal i logistyka

KE: O 2% spadła emisja CO2, ale nadwyżka uprawnień wciąż rośnie

Dalej Wstecz
Data publikacji:
16-05-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
sg/Komisja Europejska

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
KE: O 2% spadła emisja CO2, ale nadwyżka uprawnień wciąż rośnie
Fot. click, morguefile.com
Z informacji odnotowanych w rejestrze unijnym wynika, że emisje gazów cieplarnianych z instalacji uczestniczących w unijnym systemie handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) obniżyły się w ubiegłym roku o 2 proc.

– Dobrą wiadomością jest to, że poziom emisji zmniejszył się ponownie w 2012 r. Złą wiadomością jest to, że nierównowaga podaży i popytu jeszcze bardziej się pogłębiła, co w dużej mierze jest wynikiem rekordowo dużego wykorzystania międzynarodowych jednostek emisji. Na początku etapu 3 [EU ETS - red.] odnotowujemy nadwyżkę w wysokości prawie dwóch miliardów uprawnień. Fakty te świadczą o potrzebie szybkiego działania ze strony Parlamentu Europejskiego i Rady na rzecz opóźnienia sprzedaży części uprawnień do emisji – powiedziała Connie Hedegaard, unijna komisarz ds. klimatu.

 

EU ETS obejmuje ponad 12 tys. elektrowni i zakładów produkcyjnych w 27 państwach członkowskich, Norwegii i Liechtensteinie, a od 2012 r. również emisje przewoźników lotniczych obsługujących loty między portami lotniczymi w tych krajach i loty do obszarów ściśle z nimi powiązanych. Odnotowano dalsze obniżenie zweryfikowanych emisji gazów cieplarnianych z instalacji stacjonarnych, które sięgnęły w ubiegłym roku 1 867 mld ton równoważnika CO2, co oznacza spadek o około 2 proc. w stosunku do 2011 r. Zweryfikowane emisje zgłoszone przez linie lotnicze wynoszą niemal 84 mln ton.

 

Po raz kolejny odnotowano wysoki poziom spełniania wymogów systemu EU ETS przez przedsiębiorstwa. Mniej niż 1 proc. uczestniczących instalacji nie umorzyło uprawnień obejmujących wszystkie ich emisje z 2012 r. przed upływem terminu w dniu 30 kwietnia 2013 r. Większość z tych instalacji to małe przedsiębiorstwa, emitujące razem mniej niż 1 proc. emisji objętych systemem EU ETS.

 

Jak dotąd skuteczne działania w celu spełnienia wymogów prawnych związanych z tym systemem podjęli operatorzy statków powietrznych odpowiedzialni za ponad 98 proc. emisji objętych systemem EU ETS w 2012 r. Zgodnie z przepisami decyzji o tymczasowym odstępstwie operatorzy statków powietrznych mogą ograniczyć w 2012 r. swoją odpowiedzialność za emisje do lotów w obrębie Europy. Jeśli operatorzy ci zdecydują się skorzystać z tej możliwości, do 27 maja mają dodatkową możliwość zwrotu bezpłatnych uprawnień za loty pozaeuropejskie.

 

Pod koniec 2011 r. nadwyżka uprawnień wynosiła około 950 mln. W wyniku łącznego wystąpienia szeregu czynników, tj. korzystania z kredytów międzynarodowych, uprawnień fazy II sprzedawanych na aukcji i niewykorzystanych uprawnień z rezerwy dla nowych instalacji, sprzedaży uprawnień etapu 3 w celu pozyskania środków na program NER300 oraz wczesnej sprzedaży przydziałów etapu 3 na aukcji, pod koniec 2012 r. odnotowano kumulację nadwyżki w wysokości prawie 2 mld uprawnień.

 

W ramach systemu EU ETS instalacje są zobowiązane do przekazywania co roku danych dotyczących ich zweryfikowanych emisji do rejestrów państw członkowskich. Dane za rok 2012 stały się publicznie dostępne za pośrednictwem dziennika transakcji Unii (EUTL) 2 kwietnia 2013 roku. Od 15 maja w EUTL udostępniono również dane dotyczące poziomu spełniania wymogów, wraz z informacjami na temat wypełnianie przez instalacje spoczywającego na nich obowiązku umorzenia liczby uprawnień równej ubiegłorocznym zweryfikowanym emisjom.

 

Drugi okres rozliczeniowy w ramach systemu EU ETS rozpoczął się dnia 1 stycznia 2008 r. i trwał pięć lat, do dnia 31 grudnia 2012 r. Okres ten pokrywał się z okresem, w którym państwa uprzemysłowione musiały zrealizować cele w zakresie ograniczenia emisji wyznaczone w protokole z Kioto. System EU ETS został w znacznej mierze zreformowany przed rozpoczęciem trzeciego okresu rozliczeniowego, który trwa od dnia 1 stycznia 2013 r. i który zakończy się w roku 2020.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Hiszpania nie wesprze Polski w sprawie backloadingu

Intermodal i logistyka

Hiszpania nie wesprze Polski w sprawie backloadingu

Łukasz Malinowski 16 lipca 2013

Polska dostanie 10 proc. mniej uprawnień do emisji CO2

Intermodal i logistyka

Korolec: UE słucha głosu Polski w sprawie polityki klimatycznej

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Hiszpania nie wesprze Polski w sprawie backloadingu

Intermodal i logistyka

Hiszpania nie wesprze Polski w sprawie backloadingu

Łukasz Malinowski 16 lipca 2013

Polska dostanie 10 proc. mniej uprawnień do emisji CO2

Intermodal i logistyka

Korolec: UE słucha głosu Polski w sprawie polityki klimatycznej

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5